System PSOR

Aktualności

Zmiany w BDO w 2025 roku – co musisz wiedzieć?

2 czerwca 2025


System BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (w skrócie: baza danych o odpadach – BDO). Rejestr BDO to rejestr wszystkich podmiotów, które wprowadzają produkty w opakowaniach na rynek i gospodarują odpadami. Obowiązek posiadania indywidualnego numeru rejestrowego w BDO określony jest w ustawie o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku. W 2025 roku nastąpiły zmiany związane z funkcjonowaniem rejestru BDO.

Nowe przepisy w BDO

W listopadzie 2024 roku zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku  ewidencji odpadów. Wydanie nowego rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania przepisów krajowych do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. Dyrektywa wskazuje, że konieczne jest prowadzenie ewidencji dla wszystkich rodzajów odpadów niebezpiecznych, m.in. przez wytwórcę tych odpadów, bez względu na wytworzoną ilość tych odpadów.

Do tej pory w polskim prawie dopuszczone były pewne wyjątki dotyczące ewidencjonowania odpadów niebezpiecznych. Po wejściu w życie nowego rozporządzenia te wyjątki przestały obowiązywać i ewidencja obejmuje także następujące odpady niebezpieczne:

  • 3 02 08* – inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe,
  • 15 01 11* – opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi,
  • 16 02 13* – zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12,
  • 16 06 03* – baterie zawierające rtęć,
  • 15 01 10* – opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone, czyli między innymi puste opakowania po środkach ochrony roślin toksycznych lub bardzo toksycznych dla organizmów wodnych lub ludzi.

Co zmiany w BDO oznaczają dla rolników?

W praktyce zmiana przepisów oznacza, że każdy prowadzący działalność, który wytworzy odpady niebezpieczne (niezależnie od ilości tych odpadów) będzie miał obowiązek wpisu do rejestru BDO i prowadzenia ewidencji zgodnie z przyjętymi zasadami. W przypadku podmiotów, które nie wytwarzają odpadów niebezpiecznych, a masa wszystkich wytworzonych odpadów nie będzie przekraczała poziomów określonych w rozporządzeniu – nie będzie obowiązku rejestracji w BDO. Natomiast zgodnie z Ustawą o odpadach z obowiązku ewidencji w BDO zwolnieni są rolnicy gospodarujący na powierzchni gospodarstwa poniżej 75 ha. Niezależnie od wyżej wspomnianego rozporządzenia przepisy w tym zakresie pozostają bez zmian.

Tab. 1  Rodzaje i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzaju i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.

Warto pamiętać, że jeżeli rolnik prowadzi inną działalność, która w myśl ustawy o odpadach wymaga posiadania wpisu do rejestru BDO, powinien posiadać odpowiedni indywidualny numer rejestrowy. Aby sprawdzić czy dany podmiot ma obowiązek rejestracji w BDO wystarczy wypełnić krótką ankietę na stronie https://bdo.mos.gov.pl/. Zachęcamy również do obejrzenia naszego webinarium szkoleniowego dotyczącego tego jak prowadzić ewidencję w rejestrze BDO: https://systempsor.pl/uzytkownicy/.

Zmiana stawki opłaty rejestrowej i rocznej od 2025

18 grudnia 2024 roku opublikowane zostało rozporządzenie dotyczące zmiany stawki opłaty rejestrowej i rocznej. Zgodnie z ustawą o odpadach do uiszczania opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej zobowiązani są:

  • wprowadzający sprzęt oraz autoryzowani przedstawiciele,
  • wprowadzający baterie lub akumulatory,
  • wprowadzający pojazdy,
  • producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań,
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
  • wprowadzający na terytorium kraju opony,
  • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.

Opłaty te pobiera marszałek województwa, a uzyskane wpływy stanowią dochód budżetu województwa (marszałka województwa) oraz dochód budżetu państwa. Dochody uzyskane w części dotyczącej budżetu państwa są przeznaczane na prowadzenie rejestru oraz administrowanie i serwisowanie rejestru BDO.

Rozporządzenie zakłada podwyższenie stawek opłat:

  • ze 100 zł do 200 zł dla mikro przedsiębiorców,
  • z 300 zł do 800 zł dla pozostałych podmiotów.

 

[czytaj więcej]